Dlaczego wydrukowano złe kolory?

Zdarza się, że po wydrukowaniu Twojego zlecenia w drukarni kolory są inne niż się spodziewałeś. Jak do tego doszło? Kto popełnił błąd? Aby uniknąć takiej sytuacji, na etapie przygotowywania projektu warto zwrócić uwagę na kilka spraw.

  1. Projekt oglądałeś na monitorze. Jeśli nie jest to monitor wysokiej klasy, przystosowany do grafiki i do tego odpowiednio skalibrowany nie zobaczysz prawdziwych kolorów. Poza tym monitory „świecą” w kolorystyce RGB, a druk wykonuje się w kolorystyce CMYK lub Pantone. Są to inne przestrzenie kolorystyczne. Farby drukarskie nie „świecą”, są raczej matowe, więc ich postrzeganie przez oko ludzkie jest całkiem inne.
  2. Projekt przed zleceniem druku wydrukowałeś na swojej drukarce żeby mieć pewność, że kolory są takie, jak chcesz. Jednak popularne drukarki pomyślane są tak, by drukowały ładne, kolorowe obrazki, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistymi kolorami zadanymi w pliku.
  3. Każdy program wyświetli daną barwę na monitorze. Ten sam kolor może wyglądać soczyście na jednych ustawieniach, a na innych przypominać burą plamę.
  4. W jakim świetle pracujesz? Żarówki świecą na czerwono, jarzeniówki – na zielono, a świetlówki energooszczędne – jak chcą. W efekcie mamy wrażenie, że druk jest zbyt czerwony lub zbyt niebieski. Dlatego do oceny koloru używa się specjalistycznego oświetlenia lub podchodzi do okna by ocenić barwy w naturalnym świetle słonecznym.
  5. Jak dany kolor wyjdzie w druku zależy również od podłoża na jakim zostanie wydrukowany. Inaczej dany kolor będzie wyglądał na papierze offsetowym (najczęściej stosowany na koperty i papier firmowy), a inaczej na papierze kredowym (stosowanym np. na wizytówki czy albumy). Na podłożach bardziej chłonnych kolory będą słabsze, bardziej przygaszone.

Dodatkowo jeśli dana praca będzie foliowana lub lakierowana, to także wpłynie na odbiór kolorów przez ludzkie oko. Folia błysk wyostrza kolory, są bardziej nasycone. Natomiast folia matowa lekko je przygasza. Dzieje się tak ze względu na odbijanie światła od danej powierzchni. To samo dotyczy papierów matowych i błyszczących.

Aby zobaczyć na wydruku, jakie wyjdą kolory, należy zamówić certyfikowanego proofa cyfrowego. Jest to koszt rzędu 50-100 zł za arkusz A4. Na takim próbnym wydruku najczęściej robimy tylko fragment naszej pracy. Dzięki temu mamy pewność, że nasza praca ma właśnie taką kolorystykę. Zlecając wykonanie proofa trzeba zaznaczyć, na jakim podłożu planujemy docelowy druk. Studio wykonujące proofa włączy wtedy odpowiednią symulację podłoża, co też wpływa na ostateczne barwy. Takiego proofa trzeba przesłać drukarzowi, który będzie się na nim wzorował ustawiając kolorystykę naszej pracy.

Proof cyfrowy dobrze imituje kolory wydrukowane z CMYK-u, gorzej z Pantonami. Wynika to z tego, że urządzenie drukuje z kolorów CMYK-owych, natomiast kolory Pantonowe może uzyskać tylko poprzez zmieszanie składowych CMYK-a. W przypadku kolorystyki Pantone najlepiej jest posługiwać się wzornikami tej firmy, ponieważ jest ona obowiązującym standardem na całym świecie.