Zdarza się, że po wydrukowaniu Twojego zlecenia w drukarni kolory są inne niż się spodziewałeś. Jak do tego doszło? Kto popełnił błąd? Aby uniknąć takiej sytuacji, na etapie przygotowywania projektu warto zwrócić uwagę na kilka spraw.
Dodatkowo jeśli dana praca będzie foliowana lub lakierowana, to także wpłynie na odbiór kolorów przez ludzkie oko. Folia błysk wyostrza kolory, są bardziej nasycone. Natomiast folia matowa lekko je przygasza. Dzieje się tak ze względu na odbijanie światła od danej powierzchni. To samo dotyczy papierów matowych i błyszczących.
Aby zobaczyć na wydruku, jakie wyjdą kolory, należy zamówić certyfikowanego proofa cyfrowego. Jest to koszt rzędu 50-100 zł za arkusz A4. Na takim próbnym wydruku najczęściej robimy tylko fragment naszej pracy. Dzięki temu mamy pewność, że nasza praca ma właśnie taką kolorystykę. Zlecając wykonanie proofa trzeba zaznaczyć, na jakim podłożu planujemy docelowy druk. Studio wykonujące proofa włączy wtedy odpowiednią symulację podłoża, co też wpływa na ostateczne barwy. Takiego proofa trzeba przesłać drukarzowi, który będzie się na nim wzorował ustawiając kolorystykę naszej pracy.
Proof cyfrowy dobrze imituje kolory wydrukowane z CMYK-u, gorzej z Pantonami. Wynika to z tego, że urządzenie drukuje z kolorów CMYK-owych, natomiast kolory Pantonowe może uzyskać tylko poprzez zmieszanie składowych CMYK-a. W przypadku kolorystyki Pantone najlepiej jest posługiwać się wzornikami tej firmy, ponieważ jest ona obowiązującym standardem na całym świecie.